søndag, mai 31, 2015

Metal Søndag 31. mai




2004 var det året jeg virkelig begynte å oppdage metal i videregående skole. Det var plutselig et helt univers med band i alle mulige stiler og sjangre for meg å utforske. Metal var endeløst i sin variasjon. Så hva var et av de bandene som satte skikkelig inntrykk på meg da jeg begynte å utforske ekstrem metal? Et teit melodiøs death metal band. Et death ‘n’ roll band for å være mer presis. Death ‘n’ roll er når man tar vokal og tunge riff løst basert på death metal og bruker en catchy rockebasert låtstruktur. Helltrain er så death ‘n’ roll som det går an å bli. Det er bokstavelig catchy rock ‘n’ roll med melodiøse death metal riff. Trommene er ekstremt simpel med minimal variasjon slik at det høres ut nesten som om at det er samme beat i hver låt. Alt med musikken er simpelt. Og det er derfor den fungerer så bra. Ja, det er teit festmusikk som er for bråkete til å faktisk spilles på fester og det er sannsynligvis konsentrert nostalgi som gjør at jeg ikke føler skam over å like dette. Det bare fungerer for meg. Det er utrolig catchy musikk som tar inspirasjon fra klassisk hard rock, punk rock, power pop og annen rock ‘n’ roll fremfor noe innenfor faktisk death metal. Selv etter alle disse årene, så kommer jeg i godt humør av Route 666.

Jeg oppdaget dette bandet og albumet samme året det kom ut gjennom radioprogrammet Wildside. Wildside hadde en internettside hvor man kunne laste ned episodene lenge før ordet podcast var kjent. Den siden eksisterer dessverre ikke lengre, så jeg kan ikke finne episoden igjen. De eneste sporene at Wildside i det hele tatt eksisterte er at de er nevnt på denne siden og dette intervjuet. Route 666 er det første albumet jeg gikk inn på en platebutikk for å få dem til å bestille den for meg. I dag er det knapt platebutikker igjen og man bestiller gjerne selv online, men Route 666 vill alltid være et viktig album for meg nettopp på grunn av det. Liker du simpel death ‘n’ roll, så er Route 666 en sikker vinner.

-------------------------------------------------------

Aephanemer er et fransk instrumental melodiøs death metal band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre hele EP-en på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: