søndag, september 30, 2012

Metal Søndag 30. september


Dio - The Last in Line
MercuryRecords, 1984

Dio er et av de navnene en hver fan av old school heavy metal er godt kjent med. Hans bidrag til både Rainbow og Black Sabbath har satt sine spor i metalsjangerens historie, og hans soloband gav oss Holy Diver, som er både en klassisk låt og album. Holy Diver er legendarisk, men oppfølgeren The Last in Line fortjener samme klassikerstatus. Jeg vet det er en del som synes det er et svakere album, men jeg hører ingen svakheter. Stemmen til Dio er fantastisk som alltid og låtene har gode riff tvers igjennom. Med unntak av det eksplosive åpningssporet, så er det veldig midttempo drive i alle låtene. Det er bare tre låter med skikkelig speed i seg. Resten av albumet er mer atmosfærisk, så det kan ta noen gjennomlytninger før det virkelig synker inn. Men det er nettopp denne type heavy metal jeg elsker. Når det tar tid og gjentatte gjennomlytninger for å sette seg inn, så er belønningen større for meg.

Album som dette er det vanskelig for meg å skrive om. Alle vet hvem Dio er og musikken er så rett frem heavy metal som det går an å komme. Albumet er en klassiker. Er det virkelig så mye mer å si enn det? Liker du midttempo heavy metal med mye atmosfære, så skaff deg The Last in Line om du ikke har gjort det fra før. Mer har jeg ikke å si.

-------------------------------------------

Warseid er et amerikansk symfonisk black metal band med hele fire demoer/EP-er ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

0 Comments: