søndag, januar 06, 2008

Metal Søndag 6. januar


Lumsk - Åsmund Frægdegjevar
Tabu Recordings, 2003

Åsmund Frægdegjevar er en middelalder ballade fra Telemark om helten Åsmund som drar ut for å redde prinsessa fra trollene. Kongen gir han flaggskipet Ormin Lange som han bruker til å reise til slottet til trollet Skomegyvri. Prinsessen er forhekset til å tro at Skomegyvri er moren hennes og Åsmund bryter trolldommen, dreper trollene og plyndrer slottet.

Lumsk sin versjon av denne balladen er satt til metal, og når jeg sier metal mener jeg fucking ekte metal. Hvis du bare har hørt de senere utgivelsene deres kommer du nok til å bli positivt overasket når du hører på Åsmund Frægdegjevar. Riffene er blytunge og i en god gammeldags episk heavy metal stil. Folkemusikk elementene er selvsagt der, men de er der for å gjøre musikken enda mer episk og tøff. Det er flere låter som bare er folkemusikk uten metal elementer, men de er velig pene å høre på og er med på å fortelle historien.
En av de tingene som virkelig er med på å gjøre dette til en metal klassiker er at dette er et av de få albumene med kvinnelig vokal der den kvinnelige vokalen er nødvendig. Jeg har ingenting i mot kvinnelige metal vokalister, men veldig ofte er de bare der for å ha en kvinnelig vokalist, mens her hadde ikke albumet funket uten.

Dette albumet er en undervurdert klassiker innfor folk og viking metal. Dessuten er det perfekt for metalheads som ønsker å høre folk metal uten black metal elementer. Som sagt er det snakk om solid episk heavy metal på dette albumet og derfor er det perfekt folk metal for tradisjonelle metalheads.

----------------------------------------

We Are the Romans er et amerikansk deathcore som har gitt ut en demo og en selvfinansiert EP. Har du lyst til å høre på deathcore som ikke suger burde du sjekke ut deres Myspace.

Dette årets første utgave av Metal Søndag. Jeg har ofte tenkt på å lage årets beste album lister og lignende, men jeg kan aldri klare å skrive noe sånt. Det er så mange album som går under radaren min bare for at jeg så oppdager dem året etter. Dessuten kommer jeg aldri til å klare å bestemme meg for hva som er årets beste uansett.

Nok babbel, her er metal musikkvideoer.

Abramis Brama - Mjolk & Honung

Godflesh - Slavestate

Born from Pain - The New Hate

0 Comments: