søndag, januar 06, 2008

En lysere fremtid for selen


I posten her så ble det linket til en artikkel som tar for seg Bjørn Lomborgs bok Cool It hvor det ser ut til at Lomborg tråkker godt ut i salaten. Jeg har ikke lest boken selv men jeg regner med å få tak i den snarest. Jeg fant særlig ett parti rystende:

How will the bears survive the loss of their habitat? No problem, says Lomborg, they will evolve backwards (p. 6):

[T]hey will increasingly take up a lifestyle similar to that of brown bears, from which they evolved.

Doh! Lomborg is giving the bears a few decades to undo tens of thousands of years of evolution. In fact, most experts do not believe the bears can survive the loss of their habitat:


Når jeg først leste sitatet av Lomborg så oppfattet jeg det som om Lomborg foreslo at isbjørnen bare kunne haste på med en evolusjonsprosess tilbake til å bli en vanlig brun-bjørn igjen, noe som jo hadde vært ytterst tåpelig. Men det er jo ikke det som står!

Det er vel også ganske opplagt at isbjørnen kan være utrydningstruet hvis all isen smelter men isbjørnens habitat skulle vel også måtte inkludere Svalbard og Grønland og de nordlige deler av Canada og jeg har ikke sett noen prognoser som antyder at det vil skje (i så fall har vi sikkert helt andre ting å tenke på enn isbjørnens eksistens).

Jeg for min del er ingen såkalt klimaskeptiker, jeg ser ingen rimelig god grunn til å tvile på at vi står ovenfor en fremtid med menneskeskapt global oppvarming men det igjen betyr ikke at fremtiden er håpløs og at de aller verste spådommene kommer til å skje. At jeg mener klodens tilstand ikke er så ille som man ofte hører den er, er heller ikke det samme som at verden i dag er som den bør være. Men hvis vi skal foreta våre valg for fremtiden som er basert på myter, overdrivelser og usannheter så er faren absolutt tilstede for at vi kommer til å gjøre dårlige valg for fremtiden og hvem er vel interessert i det?

0 Comments: