søndag, november 16, 2008

Metal Søndag 16. november


Windir - Sóknardalr
Head Not Found, 1997

Er du typen som hører på viking metal og/eller melodiøs black metal er det nesten garantert at du er en Windir fan. Windir er sognamål for kriger og all lyrikken på dette albumet er skrevet på denne dialekten.
Siden dette er melodiøst black metal så blir det brukt keyboard, men heldigvis er Windir et av de bandene som vet bedre enn å la dem dominere lydbildet. Jeg tror de fleste fans av ekte grim og mørk black metal har Windir på listen over melodiøse band som er ok å høre på og fremdeles beholde kvlt status.
Riffene er gode og fylt med en gammelnorsk og hedensk stemning som skaper fantastiske indre bilder av norske vinternetter blant skog og fjell. Dette er riff man kan la seg rive med av i flere timer og man ender ofte opp med at man faktisk ønsker at låtene virkelig var så lange.
Det Windir kanskje er mest kjent for er vokalisten Terje "Valfar" Bakken som frøys i hjel i 2004 på vei til familiehytten på Fagereggi. Vokalen til Valfar er virkelig god og jeg tror at selv de som ikke hører så mye på black metal kan høre at det er en unik kvalitet med den.
Dette albumet og resten av deres diskografi er alt en fan av viking og melodiøs black metal kan ønske seg.

Sóknardalr kan ta noen gjennomlytninger før det sitter som støpt. Jeg syntes det var en smule kjedelig første gang jeg hørte på dette albumet, men nå er jeg betatt av de fantastiske melodiene og stemningen som man finner på Sóknardalr.

-----------------------

Eklyps er et fransk folk metal band som har gitt ut noen demoer og en selvfinansiert EP. De er ganske kule og jeg anbefaler dere å sjekke dem ut på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Swallow the Sun - Descending Winters

GoatPenis - The Future Of Mankind

Madder Mortem - My Name Is Silence

0 Comments: