torsdag, mars 13, 2008

Spørreundersøkelse


Som jeg har nevnt i kommentarene her så har jeg en motvilje til å godta reusltatene av spørreundersøkelser. Her er ett eksempel hvor jeg synes kommentaren i fra Andreas er ett godt poeng. Jeg har jo egentlig lyst til å kunne godta resultatene i fra en spørreundersøkelse men jeg mener at metodene som benyttes da må bli mer troverdige. Jeg har faktisk klart å snekre sammen ett eksempel som forhåpentligvis kan vise hvor jeg ser problemer.

Hvis en avis spør hundre kvinner på gaten om de er redde for å bli utsatt for vold når de går på byen en lørdagskveld så kan vi sikkert få ett skikkelig sjokk-resultat. kanskje 60 prosent vil svare ja. Rydd plass på forsiden, kvinner våger ikke å gå ut lenger!

Men hvis vi spør hundre kvinner om å nevne ti av de tingene som de er mest redde for skal skje dem, hva da?

Jeg tipper på at svarene kan bli som dette:

1. Sykdom
2. BSOD
3. Rotter i huset
4. Flatt hjul på bilen
5. Utroskap
6. Verdinedgang på boligen
7. Arbeidsledighet
8. Kviser
9. Streik på sjokoladefabrikken
10. Noe vannvittig opplagt som jeg naturligvis ikke kom på i farten.

Fortsatt er ikke denne metoden optimal da for eksempel skambelagte redsler kan bli utelatt, vi vet heller ikke i hvor stor grad de er bekymret og de kan naturligvis også glemme å ta med ting som bekymrer dem.

Men poenget mitt er at den første metoden tigger etter et svar og den som blir spurt vil også være tjent med å svare ja for man kan jo aldri føle seg for trygg på byen. Den andre metoden igjen krever at den som blir spurt selv må bestemme hva de er engstelige for og da er det ikke sikkert at frykten for å gå ut vil bli nevnt engang.

Men jeg ser jo hvilken metode som kan gi de største overskriftene, og det betyr sikkert noe.

0 Comments: