lørdag, mars 17, 2007

Lynskarpt om torden


Ny viten [via] forteller oss følgende om hva (565) dansker er engstelige for:

  • Højder: 44,9 procent.
  • Tandlæger: 36,1 procent.
  • Døden: 35,8 procent.
  • Indsprøjtninger: 25,8 procent.
  • Lukkede rum: 22,5 procent.
  • At flyve: 21,1 procent.
  • Blod: 18,6 procent.
  • Torden: 17,9 procent.
  • Læger/hospitaler: 17,0 procent.

Jeg antar at danskene ikke fikk lov til å boltre seg fritt i fobier men måtte nøye seg med å velge i fra en liste, for eksempel så mangler Arachnophobia og xenophobia på listen.

PS!

Av grunner jeg ikke kan forklare så la jeg mest merke til at så mange som 17.9 prosent var redde for torden og når jeg sjekket faren for å bli truffet av lyn litt nærmere så fant jeg ut at det faktisk finnes ganske gode grunner til å være redd for torden.

Wikipedia har en artikkel om lyn
National Geographic
National Geographic igjen
Straight Dope

2 Comments:

Andreas said...

Det interessante her er vel at flere er redd for tannleger enn for døden...?

Helge said...

Slike spørsmål blir ganske filosofiske i grunn. Men det er interessant.