torsdag, mars 15, 2007

Klimadebatt i media

Jeg vet om mennesker som bor ved sjøen, som i dag tror de må flytte fordi havet skal stige flere meter i årene som kommer. Jeg skal ikke påstå at det er Prestrud som har gitt dem det inntrykket, men at slike ting fester seg blant folk, er skremmende.
(...)

Bladet Forskning: Hvis dere skulle heve blikket – har vi en god klimadebatt i norske medier?

Tunstad: Jeg synes ikke mediene fører noen god klimadebatt, eller har noen god klimadekning. Veldig få journalister har satt seg inn i materien, og mange av dem som skriver, reproduserer bare FNs klimapanels offisielle linje, uten å ta inn over seg den usikkerheten som er forbundet med alle klimaprognoser, og uten å referere den variasjon av meninger som finnes blant forskerne.

I tillegg har mediene en tendens til å krisemaksimere og smøre tykt på. Vi går fra krise til katastrofe. Det er her jeg skulle ønske klimaforskere som Prestrud gjorde en enda større innsats for å dempe påstandene.
Forskning.no

Jeg går med Tunstad her og legger samtidig til at man ikke skal behandles som en holocaust-fornekter bare fordi man har konkrete innvendinger til opplagte overdrivelser. Jeg sendte denne mailen til en kamerat i forrige uke etter en slags debatt vi hadde hatt om den globale oppvarmingen.
Såvidt jeg husker så sa du at havet kunne komme til å stige så mye som en meter (eller sa du to???) i løpet av de neste 30 årene?

Denne siden , jeg går litt bona fide på at den er etterettelig, viser i figur e at det i 2040 vil være en økning på ca 20 cm, og det er det mest ytterliggående scenarioet. (..)

What we need is not the will to believe, but the will to find out
-- Bertrand Russell

0 Comments: