torsdag, februar 23, 2006

Du skal høre mye


Så hva tror de kristne på egentlig, og hvordan blir dette praktisert? Jeg har lurt mang en gang på dette og når jeg har spurt så jeg ofte fått til svar den "gylne regel". Denne regelen er da en rettesnor for hvordan en skal leve sitt liv. Den er jo i seg selv ikke ett guds-bevis men den er likefult en rettesnor. Det står:

Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal dere også gjøre mot dem.
- Matt 7:12


Flotte greier i grunn, men det er jo ikke noe unikt over det egentlig da dette er noe man kan komme frem til uten å måtte blande inn guder eller annet tøyseri som man vanligvis finner i eventyrenes verden. Platon, som man kan se i linken, kom Jesus i forkjøpet med solide 400 år. Likevel Jesu lære er for en kristen både viktig og hellig, men hva vet de om denne læren egentlig?

Siden bibelen er en hellig bok, guds ord, inneholder de ti bud og alt det der så er jeg stygt redd for at de kristne er nødt til å virkelig tro på det som står i boken. Nå tror jeg at de fleste kristne ikke har lest så veldig mye i bibelen. Jeg vil anta at det ikke finnes en bok som kjappere fører en person til ateismen enn bibelen. En "standard" kristen vil helst bruke kirkens utvalgte sitater, de vil nemlig helst ikke vite alt som står i bibelen, for da blir det for tidkrevende, og dumt som vi skal se. La oss da se hva som står i 4.mosebok kapittel 22 vers 18-22, og som det neppe blir snakket så mye om i kirken:

Bileam svarte kongens menn: «Om Balak gav meg alt det sølv og gull
han har i sitt hus, kunne jeg ikke gjøre noe, verken smått eller stort, som går imot det Herren min Gud har sagt. Nå må også dere bli her natten over, så jeg får vite hva Herren vil si til meg denne gangen.» Om natten kom Gud til Bileam og sa til ham: «Hvis disse mennene er kommet for å hente deg, så stå opp og gå med dem! Men gjør ikke noe annet enn det jeg sier til deg!» Om morgenen stod Bileam opp, salte sin eselhoppe og drog av sted sammen med Moabs høvdinger. Men Gud ble brennende harm fordi han fulgte med. Derfor stilte Herrens engel seg foran ham på veien som en motstander. Da han kom ridende på sitt esel sammen med sine to tjenere,(…)


Dette er jo bare ille, gud er fullstendig inkonsekvent og blir sur fordi Bileam gjør som gud sier. Men historien blir bare så utrolig mye verre, noen vers lenger nede så gjett hva? Jo da begynner gud og tale til Bileam via ett esel, fullstendig sannsynlig for ett EVENTYR såklart.

Vers 28 :
Da gav Herren eselet mål og mæle, og det sa til Bileam: «Hva har jeg gjort deg siden du nå har slått meg tre ganger?»

Av alle verdens religioner så må nesten kristendommen være den absolutt minst realistiske av dem alle, men prøv å si det til en kristen. Den kristne vil heller være en tosk for Jesus enn å innse at det er eventyr han tror på.Religion_

0 Comments: