søndag, mai 26, 2024

Metal Søndag 26. mai

Selvfinansiert, 2015

Gladius Sky er et canadisk symfonisk black metalband. Selv om jeg som oftest foretekker black metal som er grim og brutal, så er jeg også en stor fan av symfonisk black metal som går for det melodiøse og episke i stedet for det mørke og det dystre. Gladius Sky gjør akkurat dette på Ex Metallo. Det vil ikke si at det mangler mørke og dystre stemninger på Ex Metallo, men dette er black metal som tar musikalske inspirasjoner fra power metal og folk metal fremfor fra de mer ekstreme sidene av metal. Det symfoniske og fokuset på låter som føles episke er det som står sentralt her. Det er fortsatt ekstrem musikk med veldig intens tromming og ganske så tøffe riff til tider, bare i en mer melodiøs form. Et band jeg har sett Gladius Sky bli sammenlignet med i flere andre anmeldelser er norske Windir. Jeg kan til en viss grad høre det, men jeg vil heller ha sammenlignet dem med andre symfoniske black metalband siden jeg hører mer av dem i sounden på Ex Metallo.

Gladius Sky har gjort en god jobb på Ex Metallo med å skape noe som er deres egen tolkning av den episke og majestetiske sounden sjangeren er kjent med samtidig som at de har skapt noe nostalgisk. Ex Metallo gir meg en god følelse av nostalgi for de symfoniske black metalbandene fra slutten av 90-tallet og tidlig 2000-tallet. Det var en sound som ofte ble avvist for å ikke være grim nok, men jeg har alltid elsket den og følt at det symfoniske kan være med på gi black metal et enda mer ondskapsfullt løft. Ex Metallo er et album som gjør nettopp det og er en utgivelse en hver fan av denne type black metal burde sjekke ut.

--------------------------------------------------------------------------

Noise Shock er et amerikansk death metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: