søndag, februar 04, 2024

Metal Søndag 4. februar

Selvfinansiert, 2021

Med fransk navn, men med russisk herkomst, så er Passéisme et band som baner sin egen vei i black metalsjangeren med debuten Eminence fra 2021. Dette er black metal som kan beskrives som melodiøs og velspilt, med en ganske ren og klar lydproduksjon. I en sjanger som handler om råskap, så er det alene noe som kan få et band til å stå litt ut. Men ikke tro at melodiøs betyr pinglete. Dette er knallharde saker med mye intensitet i riff og tromming, med mye som foregår i det instrumentale. Jeg vil ikke gå så langt som å beskrive musikken som teknisk, men det er ingen tvil om at de kan spille bra og vet hvordan man skal sette sammen låter med mye energi. En annen ting som er med på å gjøre Passéisme til et band som står litt ut er den ropende vokalen. I stedet for den typiske hese skrikende vokalen man assosierer med sjangeren, er det en sint og manisk roping som funger utrolig bra sammen med musikken. Eminence hadde fortsatt fungert med mer typisk black metal vokal, men den ropende vokalen passer så perfekt sammen med musikken og er faktisk med på å gi den et utrolig intenst preg.

Eminence er utvilsomt et jævlig bra album, men jeg kan forstå om noen ikke liker vokalen. Den er anderledes fra hva de fleste forventer fra black metal og det er nok de som synes den er irriterende. Siden jeg digger den, så er dette et perfekt album for meg. Og selv om jeg ikke hadde vært en fan av vokalen, så tror jeg fremdeles jeg at hadde digget Eminence på grunn av den intense og absolutt tøffe instrumentering. Passéisme er et band flere black metalfans burde vite om.

---------------------------------------------------------------------------------

MoshPit er et serbisk crossover thrashband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: