søndag, februar 11, 2024

Metal Søndag 11. februar


Tyske Powerwolf er et av de største power metalbandene der ute, spesielt når vi snakker om liveband siden de ikke ser ut til å ha noe problemer med å fylle opp store konserthaller og er ofte hovedattraksjonen på mange metalfestivaler. De er et band som handler om store refrenger og catchy riff. Jeg er nesten fristet til å plassere hermetegn rundt ordet power i power metal siden de har mer musikalsk til felles med arenarocken fra 80-tallet enn det de fleste tenker på som power metal. Dette er spesielt tydelig på Return in Bloodred, deres debutalbum fra 2005, som har mer til felles med Alice Cooper sine 80-tallsalbum enn det har med de ikoniske albumene til deres landsmenn fra Helloween og Blind Guardian, som definerte power metalsjangeren. Det er fint lite er som minner om sjangerens speed metalrøtter og alle låtene holder seg på et midttempo nivå. Låtene er enkle og handler stort sett om refrengene.

Men ingenting av dette er noe negativt. Return in Bloodred er et fantastisk album tvers igjennom som definerer ordet catchy. Jeg var ikke helt solgt første gang jeg hørte på det, men jo flere ganger jeg hørte på det over årene, jo mer satt låtene og jo mer mer klikket de for meg. Den dramatiske tenoren til Attila Dorn er som skapt for denne type musikk og er med på gjøre at alle refrengene sitter som støpt. Og det er ingen mangel på den instrumentale fronten. Powerwolf er band som vet hvordan man skal sette sammen midttemporiff til tøffe låter og det er noen virkelig solide gitarsoloer på dette albumet. Som nevnt, så var jeg ikke så imponerte første gang jeg hørte Return in Bloodred, men dette albumet har bare vokst og vokst for hver gang jeg har spilt det, og refrenget til låter som Kiss of the Cobra King og den perfekte stemning gjennom hele albumet gjør dette til en slags klassiker i mine ører.

------------------------------------------------------------------------------------

Aldheorte er et amerikansk black metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: