søndag, desember 10, 2023

Metal Søndag 10. desember


Primitivitet har alltid vært en viktig del av black metalsounden. Black metal skal være mørk, barbarisk, trolsk og ikke minst ondskapsfullt. Så en rå produksjon og enkle riff har ofte blitt tatt i bruk, noen ganger ned til et punk rocknivå. Islandske Drýsildjöfull er et band som virkelig tar det primitive til det ekstreme på den veldig korte EP-en Dýflissupaunk, som kan oversettes til dungeon punk. Det er ingen info om medlemmene, men jeg ikke overrasket om Drýsildjöfull er et enmannsband med tanke på hvor enkelt alt er. Det er syv korte låter, alle bare såvidt et minutt lange, alle låtene er bygget på et superprimitivt riff hver med en veldig enkel rytme som er tydelig laget med en trommemaskin. Det er en konstant susing fra gitarforsterkeren som er med på å gi musikken et ekstra rått preg. Det er noe synth som dukker opp her og der i noen av låtene. Alt på Dýflissupaunk er så enkelt og amatørmessing som man får det, og det er akkurat slik jeg liker det.

Dette er neppe det mest seriøse stykket med black metal som noen gang er spilt inn. Det er et tydelig humoristisk preg med platecoveret og det tok nok lenger tid å tegne det enn det tok å spille inn Dýflissupaunk. Til tross av det, så er det en god mørk stemning i musikken som er på samme nivå som mer seriøs black metal. Det som trekker litt ned for meg er at dette er en digital utgivelse, så dette er ikke noe jeg kan ha i min fysiske platesamling, men det stoppet meg ikke fra å donere €5 til dem på deres Bandcamp for muligheten til å laste ned Dýflissupaunk. Ellers kan man selvsagt streame musikken gratis på samme side, og med tanke på hvor kort denne utgivelsen er, så er det ingen grunn til å ikke gjøre det.

------------------------------------------------------------------------------

Ferment er et polsk black metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre musikken på Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: