søndag, september 24, 2023

Metal Søndag 24. september

Selvfinansiert, 2018

Jeg usikker på hvor og når jeg kom over det tyske bandet Hexenbrett. Jeg kan ikke huske om det var en anmeldelse eller om jeg fant dem når jeg sjekket hvilke nye band som hadde blitt lagt til metal-archives.com, men jeg vet at jeg ble ganske begeistret da jeg hørte på den 18 minutter lange EP-en Erste Beschwörung. For er det en ting jeg alltid leter etter, så er det band som kombinerer tradisjonell heavy metal med black metal, og Hexenbrett gav meg akkurat det i bøtter og spann på Erste Beschwörung. EP-en kom kanskje ut i 2018, men dette høres ut som noe som kunne ha kommet ut tidlig på 80-tallet. Riffene er catchy og har alle de rette kvalitetene til god gammeldags heavy metal, men med en råskap og mørke som utvilsomt drar inspirasjon fra black metal, spesielt fra de mer heavy metalinspirerte låtene til nyere Darkthrone. Vokalen er som forventet ganske hes, men ikke langt nært så skrikende og ekstrem som hva er typisk for black metal, og heller nærmere noe som ikke var utenkelig fra tiåret de drar inspirasjon i fra.

Det er lite fokus på å være så fryktelig ekstrem eller spille lynraskt. Det ville jo sabotere for hele konseptet med å ha det musikalske grunnlaget i heavy metal. Ikke at det er mangel på steder i noen av låtene hvor musikken hvor de skrur opp tempoet og musikken bare skriker skikkelig black metal, det er bare at de fokuserer mer på mer midttempo riff i en old school heavy metal stil. Erste Beschwörung er kanskje bare en kort EP, men verdt pengene da jeg skaffet meg den på vinyl da Hexenbrett var et helt nytt band. Erste Beschwörung har siden den gang blitt reutgitt på CD og er tilgjengelig på deres Bandcamp.

------------------------------------------------------------------------------------

S.O.I.F. er et canadisk crossover thrashband som har gitt ut to demoer. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: