søndag, mai 22, 2022

Metal Søndag 22. mai


Evil er et perfekt navn for et metalband og det har vært en rekke band gjennom årene som har kalt seg for Evil. Men spør du fans av old school heavy metal, så er det ingen tvil om at det er Evil fra Danmark som er det beste og viktigste bandet som har brukt det navnet. Dannet som Never Mind i 1983 og skiftet navn til Evil året etter, så er de husket for Evil's Message fra 1984. Evil's Message er en EP med 20 minutter med rask og heavy musikk. Selv det bare er en EP på litt over 20 minutter, så er Evil's Message ansett som en ikonisk utgivelse innenfor europeisk speed metal. Og etter en kort, men solid instrumental åpning, så er det lett å høre hvorfor. Hele EP-en er full av raske og skarpe riff godt forankret i god gammeldags heavy metal. Siden Evil er et dansk band, så er det naturlig å sammenligne dem med Mercyful Fate, og det er uten tvil likheter, men jeg hører også mye Iron Maiden og Judas Priest i sounden deres, samt likheter med amerikanske Omen. Uansett hvem du sammenligner dem med, så er musikken på Evil's Message perfekt speed metal.

Evil's Message ble for første gang reutgitt på CD i 2021 og jeg har hørt på den ganske ofte siden jeg fikk tak i min kopi. Jeg hadde hørt på den før gjennom en gammel internettside dedikert til gamle metalutgivelser, men det er noe spesielt med å ha en fysisk og offisiell kopi etter alle disse årene hvor Evil's Message var den mytiske utgivelsen fra speed metal sin gullalder som jeg neppe noen gang kom til å eie. Etter å ha hørt på Evil's Message mange ganger, så kan jeg forstå hvorfor den er ansett som en klassiker.

-----------------------------------------------------------------------

Shadöccult er et canadisk heavy metalband som har gitt ut to selvfinansierte EP-er. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: