søndag, mai 01, 2022

Metal Søndag 1. mai

Selvfinansiert, 2014

Know Thyself, eller kjenn deg selv på godt norsk, er et uttrykk fra antikkens Hellas, som skulle visstnok ha hvert skrevet på Apollo templet i Delfi. Det er også navnet på en halvtimes lang EP fra det franske melodiøse death metalbandet Aephanemer. Aephanemer er et relativt kjent navn for de som følger med på hva skjer i den melodiøse death metallets verden, et band kjent for virkelig å kjøre på med melodiøse riff med et symfonisk preg. Jeg oppdaget dem når de var helt nye og ukjente, så Know Thyself var mitt første møte med den kule musikken deres. Før noen av albumene var spilt inn, så var de et instrumentalt band, noe som gjør at Know Thyself står ut fra det som kom ut senere. Fokuset er 100% rettet imot riffene og bruken av melodi. Det er også nevneverdig at all instrumentering er gjort av Martin Hamiche, så dette er i fra tiden før Aephanemer i det hele tatt kunne kalles et skikkelig band. Trommene er gjort med en trommemaskin, men det høres ikke altfor kunstig ut i mine ører og fungerer uansett fint med det litt mer tekniske og symfoniske sounden han går for.

Jeg digger at dette er en ren instrumental utgivelse. Det gjør at det er lett å fokusere på den episke og vakre følelsen i dette melodiøse lydlandskapet. På ingen tidspunkt savner jeg noe vokal. Og spilletiden på en halv time er akkurat passe lang. Vokal er ofte det svakeste leddet i mye av melodiøs death metal jeg hører på og jeg ønsker at flere band i sjangeren bare fokuserte på riffene. Selv om Aephanemer er nå et profesjonelt band med platekontrakt og flere album ute, så er Know Thyself forsatt til salgs på CD på deres Bandcamp, samt gratis streaming.

----------------------------------------------------------------------

Necrotic Liquefaction er et canadisk grindcoreband som har gitt ut en demo. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: