søndag, november 29, 2020

Metal Søndag 29. november

 
Selvfinansiert, 2016

Rabid Flesh Eaters er et thrashband fra Texas som gav ut deres debut, Reign of Terror, i 2016. Når man ser på året 2016 og leser at dette er debuten, så er lett å tro at dette er enda et retro-thrashband, men Rabid Flesh Eaters ble dannet i 1986. De gav aldri noe ut før debuten, men eksisterte som et aktivt band frem til 1993, for så å ta en pause frem til 1998. Det er tydelig gjennom årene at de ikke har glemt sine 80-talls røtter siden dette er thrash metal som er godt forankret i god gammeldags speed metal. Det er speed metalbasert, men med en stor dose av thrash metal aggresjon som gjør at de lever opp til bandnavnet. Med andre ord, dette er saker som er lett å headbange til. Reign of Terror har en god dose med tøffe riff, aggressiv vokal og hard tromming i den gode gamle thrash metalstilen. Jeg vet ikke hvorfor Rabid Flesh Eaters ikke gav ut noe album før 2016, men jeg tror Reign of Terror er et album de har jobbet lenge med. Ikke bare fordi det instrumentale er skikkelig tight og det er som oftest et tegn på at de har tatt seg tid i studio for å sørge for at alt høres riktig ut, men også fordi åpningssporet har en gjestegitarsolo av den avdøde Mike Scaccia, kjent fra Rigor Mortis og Ministry. Han døde i 2012 og dette albumet kom ut i 2016.

Er Reign of Terror et stort mesterverk fordi bandet tok så mange år fra de ble dannet til å øve og skrive låter før de endelig gav ut debuten etter så mange år? Nei, det er på mange måter bare enda et thrashalbum der ut blant utallige minst like talentfulle band. Men når det er sagt, så er dette såpass solide saker at det er noe jeg kan sette på når som helst og nyte den energiske dosen av harde og raske riff. Jeg er glad for at jeg kjøpte Reign of Terror og at det er en del av min platesamling. Det høres like bra ut hver gang jeg setter det på, og digger du thrash, så har du all mulig grunn til å sjekke ut dette albumet om du har mulighet til det.

--------------------------------------------------------------------------

Graveyard Shift er et finsk melodiøst death metalband som har gitt ut en demo. Dere kan høre dem på deres Mikseri.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: