søndag, oktober 11, 2020

Metal Søndag 11. oktober

Overkill er et av de beste og mest kjente thrashbandene fra New York scenen og en viktig del av utviklingen av thrashsjangeren helt siden de ble dannet i 1980. De er ikke bare viktige fordi de var tidlig ute, men fordi deres debutalbum Feel the Fire fra 1985 er et av de beste albumene før eksplosjonen av nye thrashband og album i 1986. Feel the Fire var utvilsomt et av de albumene som inspirerte horder av thrashere til å danne deres egne band. Det er et av de tidlige thrashalbumene som skriker thrash metal fra start til slutt. Noen vil si 1985 er litt sent til å kalle noe tidlig thrash, men alt før 1986 er tidlig thrash i mine øyne. Og selv om Feel the Fire kom ut i 1985, så høres det ut som et tidlig thrashalbum fra 1983, noe som ikke er så rart med tanke på at det var rundt den tiden flesteparten av låtene var komponert. Selv om dette er ganske rett frem thrash, så er det veldig tydelig at de musikalske røttene ligger i god gammeldags heavy metal og speed metal, med tydelige hint av Iron Maiden. Det er til og med deler av musikken her som høres ut som tidlig power metal. Noe som passer fint med den fantastiske stemmen til Bobby "Blitz" Ellsworth. Hans melodiøse stemme, som er i stand til å være hes på alle de rette stedene i låtene, høres like mye hjemme ut i et gammelt U.S. power metalband som i et 80-tallsthrash band.

Feel the Fire er alt det man måtte ønske seg fra helamerikansk thrash metal. Det er raskt, melodiøst og ikke minst aggressivt. De var med på å skape og definere formelen utallige thrashband har kopiert siden den gang. Jeg hadde allerede hørt på en god del thrash i flere år før jeg endelig hørte på Feel the Fire, så jeg hadde ingen forventninger om noen overraskelser. Og det var ingen overraskelser i form av musikalske elementer jeg ikke hadde hørt før, men jeg ble mektig overrasket hvor perfekt Feel the Fire var. Det var ren metalmagi fra start til slutt. Dette er i mine ører et av sjangerens beste debutalbum og en av, ikke bare thrash, men metals største klassikere. Feel the Fire er på mange måter det perfekte albumet. Uten tvil en klassiker enhver thrasher burde være godt kjent med.

--------------------------------------------------------------------------

Kill the Idealist er et amerikansk melodiøs death metalband som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Selv om han ikke akkurat var noen metalmusiker, så er det ingen tvil om at Eddie Van Halen hadde en enorm innflytelse som gitarist på hard rock og heavy metal. Han har lenge blitt sett på som en av rockens mest dyktige gitarister. Jeg tror de fleste av oss har fått med oss at han døde av strupekreft den 6. oktober. Et stor tap for musikk i alle sjangre.

NRK kom ut den 30. september med en dokumentarserie på fire deler med tittelen Helvete. Det er sikkert de som føler at de har sett nok av slike dokumentarer, men denne er uten tvil en av de beste jeg har sett om dette emnet. Altfor mange andre dokumenterer jeg har sett har glorifisert de negative sidene av scenen, mens her tar de et mer objektivt syn på dem. Fokuset gjennom serien er på Mayhem, som uten tvil er et av de viktigste bandene i norsk musikk historikk. Det var faktisk en del informasjon her jeg ikke viste fra før til tross at jeg har sett flere dokumentarer og lest flere bøker om dem. Dokumentarserien kan streames her.

Nå over til metal musikkvideoer.

Fanvideo.


0 Comments: