søndag, september 16, 2018

Metal Søndag 16. september

Horse Lung - Gethsemane Haze
Selvfinansiert, 2015

Når man tenker på stoner doom, så er det først og fremst riffene man tenker på. Sakte, seige og ikke minst ekstremt tunge riff med den fuzzy gitartonen. Det som virker minst viktig er vokalen. Den er grei å ha slik at man kan ha noen til å fremføre lyrikken om hasj, verdensrommet og okkulte ritualer, men canadiske Horse Lung føler ikke det behovet og dropper vokalen helt. De kjører på med det instrumentale og det fungerer helt fint siden det er som sagt riffene som er viktige. Dette er veldig rett frem stoner doom, så det er tydelig at de er ute etter å skape den gode gamle følelsen til stilen fremfor å være nyskapende og eksperimentelle. Jeg føler at jeg ikke legger merke på hvor og når den ene låta slutter og den andre begynner, spesielt når vi snakker om det andre og tredje sporet etter introen. Hele albumet kunne nesten like godt ha vært en lang låt. Dette høres nok ut som en kjedelig beskrivelse av musikken for de fleste, men jeg digger det. Dette er ofte det jeg søker i stoner. Noe tungt som bare er der. I teorien burde Gethsemane Haze være for ensformig og uinteressant, men jeg føler at jeg blir engasjert av lydlandskapet. Og selv om det er veldig rettfrem stoner og doom, så er det tydelig at det er ting som foregår med gitar, bass og trommer som gir lytteren noe å følge med i.

Et spørsmål jeg må spørre meg selv om er om jeg savner vokal. Svaret er ja siden det er så mange steder i låtene hvor jeg instinktivt føler at den hese stemmen til noen som har røyket hasj hele livet burde dukke opp. Til tross av det, så er dette solid instrumental musikk. Det er greit å ha musikk som dette hvor man kan følge med på lydlandskapet uten å bli distrahert av stemmer og lyrikk. CD-en er dessverre utsolgt, men man kan selvsagt fortsatt streame hele albumet på deres Bandcamp.

------------------------------------------------------------

Zombie Crew er et brasiliansk thrashband som har gitt ut to demoer/EP-er. Dere kan høre dem på deres SoundCloud.

Nå over til metal musikkvideoer.

Theory - The Art of Evil

Edenbridge - The Moment Is Now

Sister Sin - Rock 'n' Roll (Motörhead cover)

0 Comments: