søndag, februar 11, 2018

Metal Søndag 11. februar

Dvne - Progenitor
Selvfinansiert, 2013

Dvne, eller Dune som de het da de spilte og gav ut denne EP-en, er et britisk progressiv stoner/sludgeband. Det kommer ikke som noen overraskelse at navnet er hentet fra den klassiske science fictionromanen Dune av Frank Herbert. I likhet med romanen som bandet er inspirert av, så skaper deres lydlandskaper indre bilder gloheite ørken som strekker seg evig utover horisonten. Det er god gammeldags stoner metal, men med den knallharde og hardtslående riffingen og ropende vokalen til sludge metal. Sammen med den trippy følelsen alt har og store lydlandskaper som bygges opp gjennom låtene, så blir låtene til noe komplekst og progressivt. Det er nok band som kombinerer stoner og sludge, men få er så progressive som Dvne. Jeg ble ikke fanget av musikken første gang jeg hørt den, men nå som jeg hører på den igjen, så hører jeg at den er ganske genial.

Jeg har aldri lest bøkene i serien, men jeg kan høre at bandet har pasjon for Dune. Med tanke hvordan de effektivt skaper disse tunge lydlandskapene med slik varm og dyp atmosfære, så burde de få komponere musikken til en eller annen fremtidig filmutgave av Dune. EP-en kan både streames og kjøpes på vinyl på deres Bandcamp. Er du ute etter ørkenvarme og science fiction, så burde du absolutt høre på Progenitor.

-----------------------------------------------------------------

Gateway to Hell er et amerikansk doomband som har gitt ut tre demoer/EP-er. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.

Ram-Zet - Queen

Omnium Gatherum - Frontiers

A Sound of Thunder - Udoroth

0 Comments: