søndag, februar 12, 2017

Metal Søndag 12. februar




Noen av death metalsjangerens mest kjente band kommer fra Polen. Jeg tror de fleste metalheads er kjent med Behemoth, Vader, Azarath, Hate osv.. Det er en selvfølge at en nasjon med såpass kjente band har en undergrunnsscene med langt mindre kjente band som bare venter på å bli oppdaget. Band som Hazael, som gav ut dette albumet i 1993, for å så prøve seg på gothic doom i 1998 og så forsvinne fra jordens overflate. Det er ingen info om de er aktive eller splittet opp. Thor er et av de albumene som ikke er direkte sett på som en klassiker, men som har nok av fans blant fans av obskur death metal. Musikken er veldig nær den old school svenske death metalsounden. Gitartonen og de mer melodiøse gitarsoloene gir dem den svenske følelsen man ikke forventer fra et polsk band. De fokuserer ikke så mye på å være blytung og brutal, men mer på god låtskriving og atmosfære, så musikken føles ikke like skitten som de svenske bandene de tar inspirasjon fra, men det er en bra følelse av ondskap og mystikk. Det er mer fokus på fantasy og mindre på skrekk slik man forventer fra death metalsjangeren. En annen ting de låner fra svenskene er at vokalen er mer enn hes roping enn growling.

I følge informasjonen jeg kunne finne om Thor, så hadde de en trommis, men enkelte anmeldelser jeg fant beskylder dem i å bruke en trommemaskin fordi trommingen er så presis og mekanisk i deres ører. Jeg har ikke noe problem med presise trommer og jeg bryr meg ikke om det er en trommemaskin. Dette albumet høres veldig bra ut i mine ører uansett hva de brukte. Det er en unik stemning gjennom Thor man ikke finner på andre album og det er nok av tøff death metal fra en tid da ikke alle death metal band prøvde veldig hardt å høres akkurat som hverandre. Album som dette er grunnen til at old school death metal fra tidlig 90-tallet er såpass verdsatt blant metalheads.

-------------------------------------------------------------

Laws of Nature er et amerikansk black metal band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: