søndag, januar 29, 2017

Metal Søndag 29. januar



Selvfinansiert, 2005

Dette er første gang jeg skriver om demobandet jeg vanligvis presenter før musikkvideoen. Vanligvis så skriver jeg om et album og demobandet er noe urelatert, og i alle tilfeller, så har jeg funnet demobandet online. Mercy of Devil er unntaket siden jeg fant denne selvfinansierte EP-en på en platemesse for mange år siden. Den har aldri vært noen fantastisk EP, men jeg har alltid ønsket å skrive om den uansett. Mercy of Devil er et obskurt thrashband fra Italia, som ble dannet i 2004, gav ut denne EP-en året etterpå og så ble splittet opp. Musikken er rå og lo-fi thrash som drar tydelig inspirasjon fra Sodom og den første bølgen av black metal. Vokalen er hes og råtten, riffene og trommene er rå og nesten litt sloppy, produksjonen er elendig og det er de vanlig satanistiske perversjonene man kan forvente fra et slikt band. Det er nok av band som gjør denne sounden mye bedre, men det er ingenting i veien med måten disse italienerne gjør de på.

Bandet er splittet opp og det er ren tilfeldighet at jeg fant det på en platemesse, så jeg ser for meg at det vil være nesten umulig å finne en kopi i dag. Det er ikke det største tapet for en platesamler å ikke være i stand til å spore opp denne utgivelsen, men det er litt kult om man kan finne en kopi. For selv om det er nok av band som gjør lo-fi og rå thrash bedre, så er dette bra nok for når man er i det rette humøret for noe primitivt, skittent og stygt. Langt i fra noen en klassiker, men fremdeles underholdende, og det er ofte alt man kan håpe for når det kommer til slike band.

-------------------------------------------------------

Mercy of Devil er et italiensk thrash band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Geoff Nicholls døde i går, den 28., av kreft. Han ble 68 år gammel. Han var gitarist og keyboardspiller for det klassiske NOWBHM bandet Quartz. Han var også keyboardspiller på alle Black Sabbath albumene gjennom 80- og 90-tallet, og mer eller mindre fast bandmedlem da de spilte inn Cross Purposes fra 1994, der han sto for både keyboards og rytmegitar. Han var med på en hele rekke store klassikere og hans død er et tap for metal.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: