søndag, juli 31, 2016

Metal Søndag 31. juli




Tyske Atlantean Kodex fikk en del oppmerksomhet blant fans av episk doom og heavy metal da de gav ut dette albumet ut i 2010. Kanskje mest fordi det er så få band som spiller denne stilen, men jeg liker å tro at det også var fordi dette er et såpass genialt album. Vi snakker om virkelig episk metal her med dype røtter i ren og ekte metal. Den perfekte blandingen av blytung og treg doom med oppbyggende midttempo heavy metalriff, og som har en fresh sound til tross av at alt i musikken er så old school som man får det. Musikken og lyrikken drar inspirasjon fra Tolkien, europeisk mytologi og okkult mystisisme, og man føler at man blir dratt inn i en magisk og antikk verden når man setter på The Golden Bough. De fleste låtene strekker seg imot 10 minutter eller lengre, noe som kan sette tålmodigheten på prøve første gang man hører på dette albumet og ikke har satt seg helt inn i stemningen enda. Jeg husker jeg holdt på å kjede meg i hjel første gang jeg hørte på dette albumet og bare ventet på at låtene skulle være over slik at jeg kunne bli ferdig med det, men det har alltid vært et godt tegn for meg når det kommer til doom. Så jo mer jeg kjeder meg på første gjennomlytting, jo mer vil jeg digge det etter 20 gjennomlytninger. Som nevnt tidligere, så er dette den perfekte blandingen av doom og heavy metal. Selv om det er et veldig tregt album, så er det nesten like mye et heavy metalalbum som det er et doomalbum. Det kommer tydelig frem i den eneste korte låta, Disciples of the Iron Crown, som er den eneste låte med dose speed i seg.

The Golden Bough er et av de albumene som er perfekt. Det er så mye å fordype seg i og det er lett å drømme seg bort i de store og vakre lydlandskapene av et mytisk og førhistorisk Europa. Riffene er tunge, men bestandig klare og tydelige, trommingen føles solid og levende, og vokalen er full av lengsel og pasjon. Det er et album som krever mye tålmodighet og mange gjennomlytninger, men det er så verdt tiden det tar. Jeg hører på The Golden Bough og oppfølgeren flere ganger i året, og det er en opplevelse som bare blir større og større hele siden. Dette er definisjonen på episk metal.

--------------------------------------------------

Vargskraft er et argentinsk black metal band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre den på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: