søndag, mai 01, 2016

Metal Søndag 1. mai




Fantômas var et av de første bandene jeg skrev om da jeg startet med Metal Søndag i 2006. Jeg ville skrive om noe veldig annerledes fra typisk metal, og jeg kan ikke tenke meg noe særlig mer annerledes enn Fantômas. Fantômas er et av Mike Patton mange prosjekter og uten tvil noe av det mest eksperimentelle og sære han har vært involvert i. Musikken går langt forbi det vi kaller progressiv og dypt inn i det vi kaller avantgarde. Det er 30 spor på Fantômas (også kjent som Amenaza Al Mundo på grunn av coveret), og med noen få unntak, så er alle sporene rundt 1 minutt lange. Låtstrukturen føles kaotisk der den hopper frem og tilbake mellom raske og harde partier og rolige, men ofte creepy atmosfæriske partier. Det kan høres ut som man hører tilfeldige bruddstykker med musikk limt sammen etter å ha blitt blandet sammen i en hurtigmikser, men det er en viss logikk bak galskapen. Det er i det minste aldri kjedelig å høre selv om man ikke forstår musikken. Vokalen består av Mike Patton som babler. Det er ingen ord, bare lyder han lager med stemmen. Det er ikke bare Mike Patton som roper og babler over ulyder. Trevor Dunn som var Patton sitt tidligere band, Mr. Bungle, er på bass. Og i tillegg er det også metallegendene Buzz Osborne fra Melvins på gitar og tidligere Slayer trommis Dave Lombardo på (du gjettet riktig) trommer.

Fantômas er et unikt og fantastisk band og album en hver fan av avantgarde burde sjekke ut. Det er lett å avvise dem som noen som bare lager tilfeldige lyder uten mål og mening, men jeg hører mye genial musikk i deres tilsynelatende kaotiske eksperimenter. Det er nesten ingenting som minner om låtstruktur, men det er ikke mangel på interessante riff og fantastisk tromming.

----------------------------------------------------------

Siblings of Hatred er et thrash band fra Siri Lanka med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Kenny Wagner er død. Han var kanskje ikke noe kjent person i metal, men han var trommis i Sixty Watt Shaman, Super Heavy Goat Ass og Halfway to Gone. Det siste bandet han var involvert i var A Thousand Knives of Fire. Jeg ser for meg at Sixty Watt Shaman er det eneste bandet enkelte stonerfans har hørt om, men det er uansett tragisk.


Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: