søndag, september 06, 2015

Metal Søndag 6. september




Enslaved er i mine øyne og ører et av de beste og viktigste bandene som kom fra den norske black metalscenen. Deres fokus på vikinger og norrøn mytologi skilte seg ut fra den typiske satanistiske lyrikken til de andre banden fra den perioden og de har alltid hatt en unik sound på hvert album. De progressive elementene har alltid vært der siden det første albumet, men det var på Eld at de kom mer frem. Åpningen 793 (Slaget om Lindisfarne)er en episk låt på hele 16 minutter som hyller det første vikingtoktet, som mange historikere ser på som starten av vikingtiden. Det er klare progressive elementer i låten som viser hva Enslaved er i stand til når det kommer til episk låtskriving. Resten av albumet er mer rett frem black metal i sammenligning med åpningen, men på ingen måter svakere. Etter en lang, episk og hypnotisk låt, så er det fint å bli vekket av noe stygt og grimt. Hordalendingen har råe, raske riff og blast beats i tonnevis. Hele albumet har den fantastiske villskapen til de forrige albumene etter åpningen.

Eld er et av de første albumene jeg virkelig fordypet meg i og hørte på om igjen og om igjen da jeg begynte å interessere meg for musikk. Det var et av de albumene som fikk meg til å forstå hvor viktig det er å virkelig lytte på album flere ganger for å sette seg inn i musikken. Eld var et av de albumene som fikk meg til å forstå metal. For mange markerer Eld slutten av klassisk Enslaved, men for meg var det bare starten.

------------------------------------------------

Eldertale er et ukrainsk folk metal band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre hele EP-en på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: