søndag, august 09, 2015

Metal Søndag 9. august



Jeg tror de fleste vet hvem Napalm Death er. De er et av grindcoresjangerens første og mest kjente band. De var med på å definere grindcore som sjanger, så da de begynte å gå for en mer death metal sound på tidlig 90-tallet, så var det en del fans som reagerte. Utopia Banished blir sett på som et av de svakere albumene blant fans av klassisk Napalm Death. Personlig, så synes jeg dette er jævlig bra. Musikken er kanskje mer kontrollert og ryddig enn den ville og kaotiske følelsen de gamle albumene hadde, men det gjør ikke musikken svakere i mine ører. De geniale riffene er der fremdeles og dette er virkelig brutale saker for 1992. Mer brutalt enn mye av death metal fra denne perioden, så kanskje det var en bra ting Napalm Death hadde dette stilskiftet slik at de kunne vise death metalscenen hvordan ting skulle gjøres. Selv om det ikke er noen tvil om at dette er death metal, så ligger grindcore elementene klart og tydelig i musikken. Det høres fortsatt ut som klassisk Napalm Death.

Som nevnt, så er det en del gamle fans som mener dette er et av de svakere Napalm Death albumene, men svakere Napalm Death er fortsatt bedre enn det beste fra de fleste. Dette er et jævlig tøft og brutalt album fra start til slutt, så ingen fans av grindcore og death metal har noen grunn til å klage.

-------------------------------------------------

Archael er et amerikansk black metal band med to demoer ute. Dere kan høre en låt av dem på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




2 Comments:

jonskjeseth said...

Hei. Fant ikke mailadresse eller noe annet sted å komme i kontakt med deg, så jeg skriver her... Kan du kontakte meg på Facebook? Har et forslag til deg (dette gjelder musikk)

z said...

Jeg har ikke Facebook, men miin mail er erikhelgesen2000@gmail.com