søndag, april 12, 2015

Metal Søndag 12. april




Polen hadde mange kule metal band på 80-tallet som flere metalheads burde være kjent med, men her har vi et band selv dedikerte polske metalheads neppe har hørt om. Open Fire startet som Biały Kruk i 1983 for de ble Open Fire i 1985. De splittet opp i 1990 og hadde en gjenforening i 2006 som ikke ser ut til å ha produsert noe. Ingen album utgitt i løpet av alle disse årene, bare noe få demoer. De spilte inn et album i 1987, men det ble ikke utgitt. Det vil si det ble ikke utgitt før i 2013, og det er den utgaven jeg sitter på nå. Lwy ognia er ren 80-talls speed metal. og når jeg sier ren, så mener jeg virkelig det. Det er minimalt med thrash i sounden. I det man setter på albumet, så hører man en låt som fint kunne ha vært på det første Helloween albumet hvis det ikke var for vokalen og den polske lyrikken. Det dukker opp hint av tidlig Helloween her og der, men de fleste låtene har sin egen rene speed metal sound. Raske og tøffe heavy metalriff som drar inspirasjon fra tidlig speed metal fra begynnelsen av 80-tallet med den rene sounden fra før thrash tok over som den raske formen for metal. All lyrikk er på polsk, så alt fokuset fra min side går til riffene, noe som er en positiv ting en denne stilen. Dette albumet er fylt opp med masse tøffe riff. Den typen fylt med nok energi til å vekke de døde.

Digger du old school speed metal, så er den en selvfølge at du burde skaffe deg dette albumet. Tingen er at du kanskje ikke vil ha noen mulighet til det snart. Det er bare 500 eksemplarer av dette albumet. Jeg fikk tak i min kopi gjennom en bruker på Discogs. Disse to brukerne selger kopier, så jeg anbefaler å ta kontakt og kjøpe før det kan være for sent.

-----------------------------------------------------

With the End in Mind er et amerikansk black metal band med to selvfinansierte EP-er ute. Dere kan høre den siste på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: