søndag, mars 29, 2015

Metal Søndag 29. mars



Helt tilbake i 2006 skrev jeg en klønete anmeldelse av Operation: Mindcrime, og har i senere anmeldelser arbeidet meg baklengs gjennom Queensrÿche sin diskografi til deres debutalbum. Nå gjenstår bare deres selvtitulerte EP igjen og så er jeg ferdigskrevet om all de klassiske utgivelsene. Låtene på Queensrÿche var skrevet da de gikk under navnet The Mob mellom 1981 til navn skiftet i 1982 og er fremdeles noen av deres beste. Rettfrem ekte heavy metal, men har den dosen av prog til å dytte dem opp til det neste nivået og akkurat nok trykk til at de faller under tidlig power metal. Progressiv metal og power metal hadde ikke vært det samme uten denne EP-en. En ting som gjør dette til en fantastisk utgivelse er stemmen til Geoff Tate. Dette var den tiden han var i toppform og kunne treffe de høye notene med kraft. Utrolig hvordan han gikk fra en av sjangerens best vokalister til en av sjangerens verste gjennom årene. Men det er mer enn bare vokalen som gjør denne EP-en til en klassiker. Som med alle gode metalutgivelser, så handler det om riff, riff or mer riff. Jeg har allerede nevnt ekte heavy metal, tidlig progressiv og power metal, så jeg antar de fleste har viss Idé hva de kan forvente fra Queensrÿche. Forestill deg sikkelig tøff teknisk og melodiøs heavy metal eller tidlig power metal fra 80-tallet. Hva enn du tenkte på, så er denne EP-en bedre enn det du klarte å forestille deg.

I senere tid har Queensrÿche blitt utgitt med en masse live bonusspor slik at det ikke bare er de fire originale låtene du betaler for, men en kvalitets EP som dette er verdt prisen til et fullt album. Dette er solid klassiker og uten tvil noe av det viktigste som kom ut i 1983. Angående resten av deres album, så er det ikke så mye grunn til å bry seg det som kom ut etter 80-tallet. Jeg startet med å skrive om Operation: Mindcrime i 2006 og arbeidet meg bakover siden jeg kun hadde det og Rage for Order den gang. Jeg innså jeg ville skaffe meg The Warning og denne EP-en senere, men ville ikke vente med å skrive om dette bandet. Kanskje vil jeg skrive om noen av de senere albumene siden ikke alle av dem er håpløse, men det er best å holde seg til 80-tallsmatrialet deres.

--------------------------------------------------------------

Raptor er et spansk heavy metal band med en demo ute. Dere kan høre hele demoen på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: