søndag, mars 15, 2015

Metal Søndag 15. mars


Dawn of Victory er tredje del i sagaen Rhapsody har diktet opp med alle de vanlige fantasy klisjéene. Krigere med sverd, trollmenn, alver, dverger, drager, enhjørninger osv.. Men det er tvilsomt at noen bryr seg noe særlig om historien i konseptalbumene deres. Det har alltid handlet om lyden av bombastisk og episk power metal når jeg hører på dem. Symfoniske elementer, flashy neoklassisk gitarsoloer og trommer som virkelig kjører på med rask dobbelbass. Dette er så stereotypisk nerdete og cheezy som power kan bli og jeg elsker hvert sekund av det. Jeg husker det gamle fildelings programmet Kazaa helt tilbake i mine første år på Internet. Husker ikke helt hvordan jeg fant om Rhapsody, men jeg klarte å laste ned noen av låtene gjennom Kazaa, og Dawn of Victory og Holy Thunderforce fra dette albumet var noe av det kuleste og mest episke jeg noen gang hadde hørt den gang. Jeg har i senere år hørt hele albumet og blir alltid fylt opp med mye nostalgi når jeg kommer til de låtene. Det er få låter som er like intense som de to låtene, men i gjengjeld er resten av låtene fantastiske og stemningsfulle på sine egne måter, og avslutningen The Mighty Ride of the Firelord er 9 minutter med episk power metal orgasme.

Jeg forstår hvorfor mange får amak på power metal og på Rhapsody. Det er for pinglete og melodiøst, for nerdete og stemmen til Fabio Lione er for myk og mild. Metal skal liksom være stygt og brutalt. Men kan du komme forbi fordommer om hva som er skikkelig metal og ideen om at man ikke kan like noe fordi det er litt corny, så vil man oppdage at Dawn of Victory er et jævlig bra album. Rhapsody er en av grunnene til at power metal fans er så nostalgisk for italiensk power metal.

------------------------------------------------------------------

Motherslug er et australsk stoner/doom band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre hele Ep-en på deres Bandcamp.


0 Comments: