søndag, oktober 19, 2014

Metal Søndag 19. oktober



Misery Index er et av de death metalbandene som vist nok er kjempebra live, men kjedelig på plate. Personlig, så høres dette albumet alt annet enn kjedelig ut i mine ører, så jeg vil våge å påstå at den påstanden ikke stemmer. Misery Index sin versjon av death metal innholder store doser med grindcore. Ikke grindcore som i goregrind eller lignende, men skikkelig ren grindcore med politisk og samfunnsbevisst lyrikk. Grindcoreelementet er så tydelig i musikken at jeg er nesten fristet til å si at det grindcore med et tydelig death metalelement. Dette er rask, brutal og sinna musikk med skikkelig aggressiv vokal. Det er selvsagt blast beats, men det er mye variasjon i trommingen med en del d-beat hentet fra tidlig grindcore og crust punk. Vanligvis når man snakker om death/grind, så er det ikke så mye snakk om gitarharmonier, men dette albumet har noen fine gitarharmonier som bygger opp riffene. De er med på å gjøre musikken skikkelig catchy og energisk. Man bare vet at det er noen skikkelig ville moshpiter når bandet spiller disse låtene. Misery Index er et band som vet når og hvordan bruke breakdowns og groove i musikken.

Dette albumet er perfekt for å få ut aggresjon rettet imot dumme politikere, det teite samfunnet og hele den korrupte verden. Dette er et godt eksempel på hvordan man tar klassisk grindcore og death metal, og gjør det til noe moderne. Jeg syntes albumet var litt småkjedelig da jeg hørte på det for første gang. Nå har jeg har jeg hørt på det minst 20-30 ganger i de siste årene og det er alt annet enn kjedelig nå.

----------------------------------------------------

L'Edelweiss Noir er et fransk black metal band med to demoer ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: