søndag, februar 09, 2014

Metal Søndag 9. februar



Det begynner å bli en stund siden jeg skrev om Communic, så denne søndagen skal vi ta en titt på deres andre album. Waves of Visual Decay er i likhet med debuten blytung og hard som faen progressiv power metal med et lite hint av thrash. Låtene ligger på et gjennomsnitt av 8 minutter, men i motsetning til debuten, så er de ikke på langt nær så monotone. Riffene er mer varierte og jeg vil våge å si bedre. Dette betyr ikke at den hypnotiserende følelsen i Conspiracy in Mind er borte, bare at de har gjort den enda bedre. Debuten er en klassiker i mine øyne, og de har overgått den med oppfølgeren. Jeg synes vokalen til Oddleif Stensland er skikkelig kul. Stemmen hans er skreddersydd til denne type power metal, og det uten å ty til falsett en eneste gang. Men det er riffene og trommene som er det viktigste på dette albumet. Jeg tror nesten at dette albumet hadde fortjent like mye klassikerstatus om det var instrumentalt.

Digger du prog og/eller power metal, så er det en no brainer om hvor vidt du burde skaffe deg dette albumet. Det er hardt, tungt og står som et eksempel på at melodiøs metal kan konkurrere med ekstrem metal når det kommer til å ha et intenst lydbilde. Waves of Visual Decay er en moderne klassiker alle som digger metal burde skaffe seg snarest. Jeg anbefaler dette først og fremst til fans av progressiv, power og thrash metal, men en hver metalhead med respekt for skikkelig rifforientert metal er garantert til å like Waves of Visual Decay.

-----------------------------------


Rat Faced Bastard er et britisk grindcore band med to selvfinansierte EP-er ute. Dere kan høre begge EP-ene her og her.

Nå over til metal musikkvideoer.



0 Comments: