søndag, mai 05, 2013

Metal Søndag 5. mai


Selvfinansiert, 2003

I de siste 10 årene, så heavy metal et skikkelig comeback. Gamle band kommer tilbake og nye band holder sjangeren gående. En stil av tradisjonell heavy metal jeg virkelig digger og som er glad for at er tilbake er den enkle rett frem typen som bare er der for å rocke hardt. Ingenting episk eller nerdete, bare harde catchy riff som oser av sleaze. Den typen heavy metal som er ment å bli spilt i barer og som du vet er jævlig bra live. Svenske Sister Sin er akkurat alt dette. Med Liv Jagrell som frontkvinne og vokalist, så har Sister Sin blitt mer og mer kjent blant metalheads of hardrockere. Deres debut Dance of the Wicked er like under en halvtime lang og upolert, men var den perfekte starten på deres karriere. Kort, men så bra at man blir sulten på mer.

Den korte lengden og litt råe lyden gjør at dette er nesten mer en demo enn et album, men det er mye av sjarmen. Man hører et ungt band som bare vil komme ut på scenen og spille skikkelig kul heavy metal. Dette er den typen metal som både fans av heavy metal og hard rock kan høre på sammen og drikke øl til.

------------------------------------------

Jötnar er et nederlandsk folk metal band med en demo ute. Deres kan høre hele demoen på deres ReverbNation.

Det var Platemesse og Kiss Expo på Glassheim i går. Jeg brukte 4000 kr på CD-er. Det ble 3 bæreposer med metal, hard rock, punk rock og prog, så jeg har mye å høre på fremover. Tidligere KISS gitarist Bruce Kulick var der med tidligere Mötley Crüe vokalist og gitarist John Corabi. De hadde senere på kvelden et akustisk sett der de spilte KISS låter og en Mötley Crüe låt. Det låt ganske fint. Etterpå spilte et band som het Beasto Blanko, som jeg ikke vet noe som helst om. Men de var ganske bra. Neste band var The Dead and Living, som har spilt på Gassheim noen ganger før og har til og med en låt dedikert til klubben. Jeg anbefal alle som liker goth og hard rock å sjekke dem ut.

Men kveldens høyde punkt var de to metalbandene som spilte. Først Thunderbolt, som var like bra som vanlig. Jeg har skrevet om debutalbumet deres her på Metal Søndag. De som måtte bry seg kan lese anmeldelsen her.
Kveldens siste band var ingen andre enn Sister Sin. de er grunnen til at jeg valgte å skrive om dem i dag. Jeg har vært en fan over et år nå eller lengre, så å se dem live var virkelig tøft. Jeg var litt redd for at jeg skulle være for trett siden de kom på scenen så sent, men jeg våknet virkelig når de begynte å spille. En fantastisk dag og kveld.

Nå over til metal musikkvideoer.






0 Comments: