søndag, mars 31, 2013

Metal Søndag 31. mars



Leviathan var det første albumet jeg hørte med Mastodon. Det var rundt den tiden jeg virkelig begynte å høre på metal, og åpningssporet Blood and Thunder slo meg helt ut. Det var så fucking tøft og unikt. Jeg hadde ikke hørt noe som lignet. Etter alle disse årene så har jeg fremdeles ikke funnet noe som ligner. Jeg kan mer om sludge og andre ytterkanter av metalsjangeren nå , så jeg har hørt ting som har visse likheter, men både Mastodon og Leviathan noe som fortsatt står ut. Det er en form for sludge metal, men med et rart progressivt preg. De spesielle groove riffene og den sære og tekniske trommingen gir dem en rar episk sound av noe fra en annen verden eller tid. Jeg vet det er en del som hater dette bandet for den kaotiske sounden, så dette er ikke for de av dere som er veldig opptatt av en stabil låtstruktur eller rytme.

Jeg vet det er en del metalheads som ikke liker Mastodon fordi de ser ut som en gjeng med hipstere og fordi fanbasen er faktiske hipsterpakk. Dessuten er det kult å hate alt som er populært, spesielt hvis folk utenfor metalmiljøet liker det. Det beste er å ignorer sånt og heller høre på musikken. Leviathan er ikke like tung og ekstrem som debuten, men det er til tross av det en klassiker i mine ører.

------------------------------------------

Rise of Avernus er et australsk gothic doom band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre hele EP-en på deres ReverbNation.

Nå over til metal musikkvideoer.


Nunslaughter - God

Death - Evil Dead
Fanvideo.

0 Comments: