søndag, februar 24, 2013

Metal Søndag 24. februar




Det er mange norske progressive metalband som er ganske kjente for de aller fleste som hører på den type musikk, så denne søndagen skal vi i stedet se nærmere på et av de virkelig ukjente bandene. Prog handler ikke om å spille superteknisk eller ha 10 minutter lange fløytesoloer. Det handler mer om dytte rock/metal videre til noe unikt. Forbidden Forest gjør dette veldig effektivt, og det uten å ty til lange låter eller teknisk spill. Det er ingen låter over 5 minutter og riffene er ganske rett frem metal. Det som gjør dette unikt og progressivt er at de mikser mer tradisjonell heavy/thrash med death metal. De er langt i fra de første som har gjort det, men det er en unik stemning tvers igjennom albumet som gjør at de ikke høres ut som noen andre band jeg har hørt før. Dette er den typen musikk jeg kan virkelig føle strømme gjennom kroppen når jeg hører på dem. Det tok meg noen gjennomlytninger før jeg følte noe, men jeg er glad jeg ikke bare avviste og glemte dette albumet etter den første gjennomlyttingen.

A Painful Awakening er kanskje ikke så imponerende første gang man hører på det. Det er kanskje ikke det mest tekniske eller tyngste albumet der ute. Vokalen er ikke nødvendig ikke nok far out og over the top slik det skal være i metal. Men det er noe særegen og ekte som gjør at jeg velger å høre på det mye oftere enn mange av albumene til langt mer kjente progkjempene.

-----------------------------------

██████ er et tsjekkisk post-black metal band med en demo ute. Dere kan høre hele demoen på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.



Fanvideo

0 Comments: