søndag, januar 20, 2013

Metal Søndag 20. januar



Cirith Ungol er et av virkelige klassiske kultbandene som bare de mest dedikert metalheads i det hele tatt vet om. Jeg husker en anmelder som skrev at de er så old school at de er forhistoriske. Dette er rent heavy metal og doom urørt av noen trender eller andre innflytelser enn de første heavy metalbandene som oppsto på 70-tallet. De har virkelig den sære og episke lyden som man bare finner hos den virkelige undergrunnen av helamerikansk episk metal og U. S. power metal. Det er bare en gitarist i bandet, noen jeg liker. Det er vanskelig å sette fingeren på hvorfor, men jeg tror det har noe med at de stripper ned musikken da til noe renere på den måten. Jeg digger også trommene, som er veldig mye med på å gi det hele en ekstremt unik sound. Vokalen til Tim Baker er den skrikende typen som gjør null forsøk på å høres pen ut på noen måte. Det er bare rå energi som virkelig fungerer til denne type metal.

En hver fan av ekte metal burde være godt kjent med Cirith Ungol. De er et av de beste og viktigste bandene fra første halvdel av 80-tallet. Deres antikke og rendyrkede heavy metal og episke og dype doom gjør dem til noen av musikkhistoriens største metalguder. Jeg vil ikke bare anbefale dem til fans av heavy og doom, men til alle som elsker episk og sær musikk. Jeg vil også anbefale dem til fans av stemningsfylt black metal. De var en innflytelse på Hellhammer/Celtic Frost, og de har mer stemning enn de fleste black metalband kan drømme om. I det store og det hele, så er dette albumet en klassiker som fortjener å bli tilbedt av alle.

------------------------------------------

Decreation er et svensk melodiøs death metal band med en demo ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: