søndag, januar 13, 2013

Metal Søndag 13. januar



Rhapsody (nå kjent som Rhapsody of Fire) er det første power metal bandet jeg hørte på. Det var nerdete, corny og over the top, og jeg elsket hvert sekund av det. Lyrikken er bygget på deres oppdiktete univers fylt med all fantasy klisjeer. Sverd, trollmenn, alver, drager, dverger og alt det der. Vokalisten synger med skikkelig følelse om disse nerdefantasiene. Riffene er bombastiske, fylt med pomp og prakt. Det er klare inspirasjoner fra klassisk og middelaldermusikk i både riffene og i de symfoniske elementene som stadigvekk dukker opp. Trommene kjører på med dobbel bass som virkelig dundrer i vei på de fleste låtene. De kunne ikke være mer stereotypisk europeisk power metal om de prøvde (kanskje hvis de flyttet fra Italia til Tyskland, men ellers er det fint lite de kan gjøre). Dette er alt death metalfans hater. Dette er flower metal. Og uansett hvor mye jeg burde skamme meg over å like noe så cheesy og pinglete, så digger jeg det. Cheesy greier som dette er mye av grunnen til at jeg begynte å høre på metal.

Med mindre du er fryktelig opptatt av å være kul og/eller er allergisk imot pinglete fantasy metal, så er Symphony of Enchanted Lands en klassiker. Noen ganger er det bare digg å høre på noe som ikke er så fryktelig hardt og tungt, og som du vet er fjollete og nerdete. Så finn frem sverd og ringbrynje, og gjør deg klar til å gå ut på et episk eventyr.

------------------------------------ 

Antiquus Infestus er et italiensk black metal band med 3 demoer/EP-er ute. Du kan høre en låte fra deres siste EP på deres Bandcamp.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: