søndag, desember 09, 2012

Metal Søndag 9. desember



Motörhead et av de bandene som skapte skillet mellom hard rock og heavy metal, først ute til å kombinere metal og punk, og banet veien for speed metal og ekstrem metal med sin råskap. Deres selvtitulerte debut fra 1977 er et kult album som jeg har skrevet om tidligere. Men det er faktisk ikke det første albumet som ble spilt inn, bare det som kom først ut. Motörhead spilte inn On Parole allerede i 1975. Så hvorfor ble dette albumet gitt ut i 1979 da? Mest fordi ingen plateselskap ville gi det ut. Det var først når Motörhead ble kjent at de slapp det ut for å tjene penger. Musikalsk er On Parole ikke så fryktelig annerledes enn den offisielle debuten, bare mindre heavy. Det er mer rett frem rock og det er ganske lite som minner om verken metal eller punk. Men det høres fortsatt ut som klassisk Motörhead, bare litt softere og rolig. The Watcher er en Hawkwind låt som jeg antar Lemmy skrev da han var i det bandet, men ellers er det bare originale låter.

Dette er ikke noe viktig album å få med seg. Jeg skriver om det for å få det unna før jeg beveger meg videre. Det er et stykke rått 70-tallsrock som ikke kommer nær tyngden og brutaliteten som er på senere album. Det er kun fans av god gammeldags rock som vil få et kick ut av On Parole. Heldigvis er jeg en av dem.

-----------------------------------------------------

Ancient Wind er et amerikansk melodiøs death metal band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre dem på deres ReverbNation.

Nå over til metal musikkvideoer.




0 Comments: