søndag, desember 02, 2012

Metal Søndag 2. desember



Selvfinansiert, 1999

Endelig begynner det å bli skikkelig vinter med snø og kulde. Det er da det er best å høre på black metal. Black metal skal helst være rå, stygg og brutal. Men noen ganger er jeg i humøret for den mer melodiøse og symfoniske varianten. Vindsval fra Luxembourg gav bare ut et album før de skiftet navn til Le Grand Guignol. Dette albumet er perfekt å sette på når jeg er i dette humøret. Det er den typen black metal som kombinerer brutalitet og melodi i riffene. Jeg har problemer med å påpeke hvorfor, men jeg liker gitartonen veldig godt. Jeg liker også vokalen veldig godt. Det er skikkelig black metalskrik som ikke er for høy pitch og som høres ond ut. Bruken av keyboards er akkurat slik det skal være i høykvalitets symfonisk black metal. De flyter inn i lydbildet perfekt og skaper mystikk, epikk og magi.

Jeg har aldri forstått holdningen til enkelte black metalfans som avviser symfonisk black metal som uekte eller svakt. Jeg forstår at det skal være grimt og kvlt hele veien, men ser ingenting galt ved å bruke keyboards og symfoni for å skape den effekten. Og jeg kjøper ikke argumentet at siden metal uansett sjanger handler om gitarriffene, så kommer symfonielementer bare i veien for dem. Det er et idiotisk argument og dette albumet beviser det. Det har ikke noe å si om man er fan av black metal med eller uten symfoni og keyboards. Dette albumet ruler uansett.

------------------------------------------------

Ankh er et ungarsk folk/symfonisk metal band som har gitt ut en selvfinansiert EP. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.





0 Comments: