søndag, november 04, 2012

Metal Søndag 4. november

Eternity X - Zodiac
Angular Records, 1994


Jeg kom over dette albumet på en platemesse og kjøpte den uten å vite noe som helst om det. Jeg ble litt bekymret da jeg så sort sett bare negative anmeldelser på nettet. Forberedt på det verste, så ble jeg positivt overrasket. Eternity X spiller god gammeldags progressiv metal. Solid melodiøs heavy metal som ikke prøver for hardt å være progressiv med overlange instrumentalonaniseksjoner. I stedet kommer det progressive frem i albumets helhet i at det er et konseptalbum basert på astrologi. Det er en låt dedikert til hvert stjernetegn og de egenskapene som er assosiert med det tegnet. Hver låt har en bestemt stemning og en god bruk av progressive riffstrukturer uten å dra dem lengre enn 3 til 4 minutter. I likhet med mye prog, så trenger man å høre på albumet en del ganger for å virkelig sette seg inn i musikken.

Jeg lurer på om grunnen til de negative anmeldelsen er at de forventet mer moderne og teknisk prog fremfor melodiøs heavy metal med hint av prog. Musikken høres ut som noe fra 80-tallet med sappy ballader og har til tider enkle headbanger rytmer fremfor fancy tekniske trommespill. Jeg tror jeg anbefaler Zodiac først og fremst til heavy metalfans. Progfans som er ute etter instrumentalonani burde holde seg unna.

-----------------------------------------

The Unavowed er et canadisk thrash band med 2 demoer ute. Dere kan høre dem på deres Myspace. Nå over til metal musikkvideoer.

Tankwart -Tanze Samba Mit Mir
Roland Kaiser cover.

Black River - Lucky in Hell

Blut Aus Nord - Elevation
Fanvideo.

0 Comments: