søndag, august 05, 2012

Metal Søndag 5. august


Yngwie J. Malmsteen - Trilogy
PolyGram, 1986

Yngwie J. Malmsteen er et navn alle fans av melodiøs heavy metal og power metal er godt kjent med. Fyren er selveste ikonet for gitarronking og jokking. Når man tenker på overtekniske neoklassiske gitarsoloer, så er det Yngwie J. Malmsteen som dukker opp i hodene på de aller fleste. Dette mentale bildet er bare tull spør du meg. Fyren vet hvordan man skal spille gode riff og kan skrive gode låter, og personlig så synes jeg ingen av soloene hans er mer overdrevende enn de trenger å være. Og er man typen som ikke liker overdrevne ting, så er kanskje ikke metal den beste å sjangeren å høre på. Trilogy er som navnet antyder Malmsteen sitt tredje album. Ofte blir det sett på som et hakk under i kvalitet sammenlignet med de to første, men nok en gang er jeg uenig med folk flest. Jeg synes låtene her er friske, og har minst like gode riff og soloer som forløperne. Jeg er ganske sikker på den eneste grunnen til at dette albumet ikke er like mye hyllet som dem er på grunn av vokalen. Mark Boals er en god vokalist som har en stemme som passer musikken, men han er ikke så flink når det virkelig kommer til å presse vokalen opp til nye høyder slik en god metalvokalist burde kunne gjøre. Det hjelper heller ikke at han ikke kan måle seg med Jeff Scott Soto. Men utover det er alt på dette albumet genialt. Det er snakk om fucking Yngwie J. Malmsteen på gitar og fucking Jens Johansson på keyboards.

Elsker du heavy metal og tidlig power metal, så er det en god ide å investere in noen Yngwie J. Malmsteen album. Jeg antar jeg vil anbefale de to første før jeg anbefaler denne på grunn av vokalen. Men Trilogy er et såpass bra album at man nesten like godt kan starte med det. Det er et tvers igjennom bra stykke melodiøs metal med genialt gitarspill.

--------------------------------

Aillion er hviterussisk heavy metal band med to selvfinansierte EP-er ute. Dere kan høre dem begge på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Dead Rabbits - Till I Die

Beastcraft - Burnt At His Altar

Necrodeath - Mater Tenebrarum

0 Comments: