søndag, august 12, 2012

Metal Søndag 12 august


The 3rd and the Mortal - Sorrow
Head Not Found, 1994

Jeg husker for mange år siden at jeg skrev om debutalbumet Tears Laid in Earth. Nei, jeg kommer ikke til å linke det. De gamle utgavene av Metal Søndag er fryktelig dårlig skrevet, så bare ta mitt ord for at det er et genialt album og spar deg bryderiet med å lese den klønete anmeldelsen jeg skrev den gangen. Tears Laid in Earth var et mesterstykke når det kom til atmosfærisk doom og gothic metal. Jeg vil gå så langt som å si at det er noe av det absolutt beste som har kommet ut av norsk metal. Men før de gav ut albumet, så gav de ut denne EP-en. 4 låter fordelt på 20 minutter. 20 minutter med magi. Det er tre blytunge doom låter og en akustisk låt. Doomlåtene har veldig vakre melodiøse riff med en veldig dyp og mystisk stemning. Melodiene er drømmeaktige og stemmen til Kari Rueslåtten lokker deg ned i dypet av alle riffene.

Det er en kort EP, men det er verdt bryderiet å få tak i kopi. Sammen med Tears Laid in Earth, så er dette noe av det absolutt beste innenfor atmosfærisk doom.

--------------------------------------------------

Frost Commander er et polsk power metal band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Seigmen - In Oblivion

Obús - Cállate

Black Sabbath - Children of the Grave

0 Comments: