søndag, juni 10, 2012

Metal Søndag 10. juni


Iron Maiden - Piece of Mind
EMI Records, 1983

Nå er omtrent all Iron Maiden album fra 80-tallet mitt favorittalbum, men Piece of Mind er kanskje et lite hakk mer favoritt enn resten av dem. Det er det andre albumet med Bruce Dickinson på vokal og det første med Nicko McBrain på trommer. Grunnen til at jeg elsker dette albumet så høyt, er at det er et av de albumene med den mest rendyrka klassiske Iron Maiden sounden. Det er de galopperende rytmene, de fantastiske gitarharmoniene og bassen til Steve Harris som skaper denne sounden. En sound som har hjemsøkt i mange år nå. Det er stunder hvor jeg har fått fysisk vondt fordi det har gått for lang tid siden sist jeg hørte på Iron Maiden. Piece of Mind er da ofte den beste kuren. Riffene er fylt med så mye energi samtidig som at det er en magisk atmosfære som gir meg skikkelig gåsehud. Den mest kjente låta er The Trooper, som blir spilt på omtrent alle av deres konserter. Dessverre blir resten av låtene altfor ofte ignorert. En låt fra dette albumet de burde spille live er Still Life. Det er en av deres mest atmosfæriske og creepy låter.

Nå er jeg langt i fra den eneste som digger dette albumet, men det er nesten blitt et litt glemt og ignorert album. Det har alt det et klassisk Iron Maiden album skal ha, og det er ikke en eneste svak låt på hele albumet. Quest for Fire har kanskje corny lyrikk, men så er den basert på en corny film med samme navn. Corny lyrikk gjør ikke en låt svak, spesielt når den har så fantastiske riff som bare et av musikkhistoriens beste band kan komponere. Jeg tror de fleste som gidder å lese dette allerede har Piece of Mind i platesamlinga, så sett det på. Du har ingen unnskyldninger for å ikke gjøre det.

-------------------------------------

(Psychoparalysis) er et finsk progressiv death metal band med tre demoer ute. Du kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Cryptic Slaughter - Money Talks

The Gates of Slumber - Death Dealer

Debauchery - Warmachines at War
Mer neddummet og teitere death ’n’ roll skal du lete lenge etter.

0 Comments: