søndag, mars 04, 2012

Metal Søndag 4. mars


Communic - Conspiracy in Mind
Nuclear Blast, 2005

De største progressive metalbandene de siste ti årene har vært norske, så det er på tide for meg å skrive om noen av disse bandene etter å ha ignorert dem altfor lenge. Første band jeg vil skrive om er Communic. Låtene på Conspiracy in Mind består av blytunge power metalriff med noen vage hint om thrash. På grunn av den bruken av ekstremt tunge power metalriff har det ført til at noen sammenligner dem med Nevermore (et band jeg ikke har skrevet om enda), men jeg synes ikke de er så like. Jeg forstår sammenligningen, men sist jeg sjekket er det ingen regel om at det bare er et band som kan spille skikkelig tung power/thrash metal. Låtene på Conspiracy in Mind er lange, noe som er forventet fra progressiv metalsjangeren. De er ganske monotone, men på en veldig hypnotisk måte som gjør at man aldri kjeder seg. På den andre siden er de litt søvndryssende fordi man blir overveldet av en vegg av tunge riff med få pauser, samt at mange av låtene er ganske rolige. Men som oftest føles alle låtene veldig intense i at det hele tiden skjer noe i form av interessante og kreative riff, melodier og soloer. Det er komplekst og teknisk samtidig som at det er atmosfærisk, men det er også skikkelig metal hele veien med riff man kan headbange til.

Man trenger ikke å være noen prognerd for å digge dette albumet. Så lenge man liker du liker god og skikkelig tung metal, så liker man dette. Det er gode riff hele veien med skikkelig gode gitardrevne melodier og harmonier. Dette er progressiv metal for de av oss som setter metalaspektet før progaspektet.

-------------------------------

Wicked Inquisition er et amerikansk doom band med to demoer/EP-er ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Distorted - Children of Fall

Stigma - Eaten When Living

Octavia Sperati - Lifelines of Depths

0 Comments: