søndag, februar 19, 2012

Metal Søndag 19. februar


Metallica - Master of Puppets
Elektra, 1986

La meg bare begynne denne anmeldelsen med at dette er metalsjangerens mest oppblåste og overvurderte album. Det blir ofte hyllet tidenes beste metalalbum av folk som ikke liker metal i det hele tatt og altfor ofte blir det presset på unge metalheads som et av de albumene de må høre på. Det hele er bare tull og pisspreik. Det er tonnevis album fra 1986 alene som mye bedre og viktigere. Master of Puppets er det første metalalbumet jeg kjøpte og hørte på, men det gikk ikke lang tid før jeg oppdaget bedre album. Men til tross av dette vil si at Master of Puppets er en klassiker som fortsatt betyr mye for meg. Det er som sagt en oppblåst og overvurdert klassiker, men fortsatt en klassiker. Jeg har begynt å høre på Metallica igjen i det siste, og som et resultat har gjenoppdaget hvor mye jeg elsker de klassiske albumene deres. For til tross av låter som kanskje er mye lengre enn de trenger å være, så jeg bare åpnet meg mer og mer for dem. Jeg kommer nok til å alltid mene at det er de to første som er best siden de er rå, tunge og uten noe poengløst bullshit, men de litt for lange pseudotekniske låtene på Master of Puppets er perfekt å høre på mens man jobber. Det er kanskje litt småkjipt å redusere det til bakgrunnsmusikk, men det er noe av den beste bakgrunnsmusikken jeg kan tenke meg. Det er en bakgrunnsmusikk som får deg til å glemme at du i det hele tatt jobber. Det er derfor det fortsatt er et at av mine favorittalbum. Jeg får fortsatt gåsehud av enkelte låter og riffene sitter som støpt. Jeg er rask med å snakke hvordan Master of Puppets er bare mindreverdig kopi av Ride the Lightning, men det er vanskelig å komme vekk fra den sterke nostalgien. Har du allerede hørt på metal en stund, så er det større sjanse for at de synes Master of Puppets er kjedelig og ikke den klassikeren alle ser ut til å hylle den som. Du vil ha rett i det, men for oss nostalgikere, så vil dette alltid være en klassiker.

Så det var min anmeldelse av Master of Puppets. Beklager at det var lite snakk om selveste musikken, det er allerede blitt gjort tusenvis av ganger av langt bedre anmeldere enn meg. Ønsker du noen seriøs og dyp analyse, så les heller alle de anmeldelsene som er på Metal-Archives.com. Anbefaler den av UltraBoris.

-------------------------------------------

Seventh Section er et canadisk melodiøs death/thrash metal band med to demoer/EP-er ute. Dere kan høre hele den siste EP-en på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Ravage - Grapes of Wrath

The Poodles - Like No Tomorrow

Saxon - Dogs of War

0 Comments: