søndag, januar 29, 2012

Metal Søndag 29. januar


Mötley Crüe - Theatre of Pain
Elektra, 1985

1985 var et bra år for Mötley Crüe. De var ekstremt suksessfulle, hadde musikkvideoer på MTV for power balladen Home Sweet Home og deres cover av Brownsville Station klassikeren Smokin' in the Boys Room, og de festet hardere enn noensinne. Det var nonstop alkohol, kokain og heroin, og utrolig nok overlevde de det hele. Men for de fleste metalheads var det ikke så kult. Mötley Crüe gikk fra å være et skikkelig kult heavy metalband med et glamimage til å bevege seg imot kommersiell puddelrock. Det er ikke like mye metal på dette albumet som de to forrige, men forsatt nok til at det ikke er ren hard rock. Etter to virkelig solide metalalbum, så kan Theatre of Pain være en liten nedtur. Men heldigvis for min del, så er jeg en stor fan av god gammeldags hard rock, så at de begynte å gå i den veien er ikke noe stort problem for meg. Musikken er kanskje ikke bestandig like heavy, men holdningen er der fremdeles. Det er fortsatt et skikkelig Mötley Crüe album som rocker hardt og får meg til å føle levende. De små glimtene av metal og headbanging er nok til å få meg til å høre på hele veien. Dessuten er jeg svak for simple hard rock riff og jeg har ingenting imot en god power ballade. Home Sweet Home er ikke av den klissete typen, men mer en ballade som gir følelse av nostalgi, så man blir ikke kvalm eller flau av den.

Altfor mange metalheads ignorer Mötley Crüe på grunn av album som dette. Ja, det er de er egentlig bare de to første som er skikkelig metal. Og de er uten tvil de to beste. Men noen ganger føles simpel 80-talls hard rock så jævlig bra. Metal Søndag handler om metal, ikke om rock, men med tanke på dette bandet gav ut to solide metalklassikere, så skader det ikke prøve ut de albumene som kom etterpå. Det er fortsatt sterke metaløyeblikk på Theatre of Pain og den rette stemningen går tvers igjennom fra start til slutt.

-------------------------------------------

Lucidity er et finsk melodiøs death metal band med fire demoer ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Scorpions - Woman

The Obsessed - Streetside

Crowned with Black - Silent Ground

0 Comments: