søndag, desember 04, 2011

Metal Søndag 4. desember


Metal Church - Blessing in Disguise
Elektra, 1989

Etter to klassiske heavy/thrash metalalbum med David Wayne på vokal, så var det Mike Howe sin tur bak mikrofonen. Stemmen hans er mer melodiøs, men ikke mindre kraftig på noen måte og fylte med sterke følelser. Selv om jeg er større fan av den mer skitne stilen til David Wayne, så vil jeg si at Mike Howe er kanskje den beste vokalisten som har sunget for Metal Church. Men all vet at det er riffene som virkelig teller i metal (spesielt i thrash metal), og Metal Church har tonnevis av dem. I tillegg til å ha tonnevis av riff, så er de gode låtskrivere som vet hvordan man skal sette riffene sammen til noe virkelig genialt. Det er partier som man virkelig får gåsehud av. Den låta som virkelig gir meg gåsehud er Badlands. Vokalen sammen med riffene dukker ofte opp i hodet på meg og jeg får en virkelig nostalgisk følelse. Jeg syntes låta var litt småkjedelig første gang jeg hørte på den, men den har bare vokst og vokst over årene. Jeg tror meste av albumet kan beskrives på den måten. Det er ikke full speed thrash med headbangingrytmer hele veien, men det ligger noe dypt i musikken som gjør at det bare blir bedre og bedre for hver gjennomlytning.

Blessing in Disguise er en klassiker på lik linje med nesten alt Metal Church har gitt ut. Dette er essensen av ekte metal. Man kan føle hvert riff som blir spilt, og effekten blir bare sterkere ettersom man har hørt på dette albumet noen ganger. Blessing in Disguise er et album man vil høre på resten av livet.

---------------------------------------

Cangaço er et brasiliansk death metal band med folkemusikkinspirerte melodier. De har gitt ut tre demoer/EP-er som kan høres på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Municipal Waste - Acid Sentence

Impaled Nazarene - Enlightenment Process

Running Wild - Conquistadores
Jeg postet denne videoen for lengesiden med dårligere lyd og bildekvalitet. Jeg bruker av og til å sette på denne videoen som en påminnelse på hvorfor jeg velger metal over all annen musikk.

0 Comments: