søndag, desember 25, 2011

Metal Søndag 25. desember


Lumsk - Troll
Tabu Recordings, 2005

Jeg vet ikke om noen av dere som pleier å lese Metal Søndag husker at jeg skrev om debuten til Lumsk noen år tilbake. Det var et fantastisk heavy metalalbum med genial bruk av norsk folkemusikk. Oppfølgeren Troll er nesten det motsatte. Det er betydelig softere folkerock med bruk av metalelementer her og der. Det er et fint og tungt riff i åpningssporet og det er noen låter her og der som er ganske rett frem folk metal, men hovedsakelig minner Troll om et prog rock album fra 70-tallet. Når jeg sier prog rock mener jeg mer den myke sounden noen av de bandene hadde, ikke at dette er noe progressivt album på noen måte. Så forventer du et album i samme gate som Åsmund Frægdegjevar, så vil du bli skuffet. Nå som jeg har fått fram at dette kan knapt kalles metal i det hele tatt, så vil jeg si at dette er veldig bra folkerock album. Jeg hadde ikke giddet å skrive om det ellers. Atmosfæren er veldig vakker og ganske mystisk til tider. Norsk mytologi og folketro er et tema som interesserer meg, noe som fører til at jeg lever meg inn i lyrikken og får ofte gåsehud av å høre på Troll.

Lumsk kommer neppe til å spille metal igjen. Dette blir det siste albumet jeg kommer til å skrive om av dem. Men i stedet for å hoppe rett på soft rock, så beholdt de noen klare hint av metal på dette albumet. Dermed er noe for oss metalheads, samtidig som at det ikke er for tungt for den nye fanbasen de er ute etter, og det uten at det føles som en lunken mellomting. Så hvis du er ute etter litt softere folkerock for å skape litt variasjon i den ellers så harde platesamlingen din, så er Troll perfekt.

--------------------------------------------

Wrecked er et amerikansk heavy metal band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Triptykon - Shatter

Samain - Thor

Angra - Lease of Life

0 Comments: