søndag, november 13, 2011

Metal Søndag 13. november


Windir - Likferd
Head Not Found, 2003

Likferd er det siste Windir albumet Valfar gav ut før han døde. Et ganske passende navn og at det er det mørkeste albumet de laget. Alle albumene deres var fylt med melodiøse riff og keyboards, mens her er det mer rettfrem black metal. Det er fortsatt deres unike majestetiske stil, bare mørkere og tyngre. Derfor er dette deres beste i min mening. De majestetiske melodiene er der fremdeles og de indre bildene av norsk natur dukker fremdeles opp i hodet mitt når jeg hører på dette, så de har ikke tapt noe. Dette er skikkelig viking metal hele veien, bare mer rettet imot seriøse black metalfans. Keyboardbruken deres har alltid vært smakfull og effektiv, og her bygger de virkelig opp atmosfæren enten man legger merke til at de er der eller ikke. Sammen med den varierte og intense riffingen, så er det ikke et eneste kjedelig øyeblikk på hele albumet.

Det er synd at dette var det siste albumet deres, men så gikk de i det minste ut med å gi ut en klassiker. Men nå som jeg er ferdig med å skrive om alle albumene deres, så kan jeg endelig begynne å skrive om bandene som dukket opp i kjølvannet etter Windir. Selv om Windir er det klassiske bandet, så er jeg nesten større fan av det som kom etterpå.

---------------------------------------------

Chromatic Dark er et finsk melodiøst death metal band med fire demoer/EP-er ute. Du kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Meshuggah - Bleed

Hallows Eve - Plunging to Megadeath

Dark Angel - Merciless Death

0 Comments: