søndag, september 11, 2011

Metal Søndag 11. september


Judas Priest - Killing Machine / Hell Bent for Leather
Columbia Records, 1978

Jeg har nå skrevet om nesten all Judas Priest albumene fra 70-tallet og snakket om hvordan de definerte metal, og dette albumet er ingen unntak. Killing Machine, eller Hell Bent for Leather som det het da det kom ut i USA (som er den versjonen jeg har valgt å bruke som cover), er et av de albumene som skriker metal fra begynnelse til slutt. Forløperne var absolutt ren metal (de hadde til og med hint av tidlig speed metal), men Killing Machine er kanskje det albumet hvor Judas Priest virkelig slår spikeren på hodet når det kommer til den sounden vi i dag forbinner med old school heavy metal. Dette albumet er fra 1978, men høres ut som noe fra 1981. Riffene er kanskje ikke de mest avanserte. De er heller ikke så tunge og ekstreme etter dagens standarder, men fy faen hvor hardt de treffer. Når man er i humør for ekte metal (noe jeg er humør for hele tiden), så er Killing Machine en musikalsk orgasme. Et godt eksempel er låta Running Wild (som senere skulle bli navnet på et av tidenes beste band). Det er umulig for meg å forklare, men det er en av de mest intense låtene jeg har noen gang hørt i mitt liv. Alt bare klaffer med vokal, riff, gitartone og hele pakka. Dette er klassisk Priest hele veien. Hvert riff treffer hardt og stemmen til Rob Halford er så jævlig kul at det er ikke til å tro.

Kaller du deg selv for en metalhead, så er det null grunner til at du ikke allerede har dette albumet. Det har ikke noe å si om du er bortskjemt på moderne eller mer ekstrem metal, om du bare hører på noen få snevre undersjangre av metal eller annet tull. Du må skaffe deg dette albumet sammen med resten av de klassiske Judas Priest albumene og høre på dem religiøst. Det er dette som virkelig er metal. Anmeldelsen min var kanskje ikke særlig dyp med tanke på Killing Machine er såpass klassisk og viktig album, men hva kan jeg si som ikke er sagt før? Hvis du har det, så sett det på etter at du har lest dette.

----------------------------------------

Blizzard at Sea er et amerikansk atmosfærisk sludge band med en selvfinansiert EP ute. Dere kan høre dem på deres Myspace.

Nå over til metal musikkvideoer.

Satyricon - The Pentagram Burns

Demons & Wizards - Terror Train

Maniac Butcher - Co Dobré Pro Mne, Dobrým Jest (What's Good for Me, That is Good)

0 Comments: