søndag, august 21, 2011

Metal Søndag 21. august



Coroner - Punishment for Decadence
Noise Records, 1988

Coroner er et av de mer obskure, men samtidig klassiske bandene innenfor thrash. Musikalsk er de råe som faen, men samtidig teknisk og med et hint av neoklassisk. Denne kontrasten skaper et lydbilde som er virkelig unikt. Mye av det tekniske kommer i fra riffene, mens selveste låtstrukturene er ganske rettfrem. Låtstrukturen gir låtene en fin groove, som gjør at man kan konsentrere seg på de geniale riffene. Råskapen kommer hovedsakelig fra speeden og intensiteten i riffene, men også fra den nesten lo-fi lydproduksjonen. Som jeg nevnte da jeg skrev om debuten, så kolliderer dette med de neoklassiske elementene på en måte som utrolig nok fungerer. En annen ting jeg nevnte da jeg skrev om debuten var vokalen. De er det samme på dette albumet, men etter å ha hørt mer og mer på dette bandet, så har jeg varmet opp til den. Lave og hese rop er kanskje ikke så imponerende, men de er nå en del av lydbildet jeg ikke kan leve uten. De er med på gjøre dette albumet det mørke og kyniske lydbildet jeg elsker i metal.

Jeg kan ikke se for meg noen metalheads som ikke liker dette bandet og dette albumet. Det er alt det debuten var, bare enda bedre gjennomført og mer nyskapende. Det er teknisk og intelligent musikk, men samtidig rått og stygt. Det er mørkt og negativt, men samtidig kan man ha det moro med å headbange og å spille luftgitar til dette (ikke at jeg pleier å spille luftgitar, men jeg vet om folk som gjør det). Dette er alt en thrashfreak ønsker fra et album og mer til enn det.

------------------------------------------

Laceration er jævlig kult thrash band fra California med 3 demoer/EP-er ute. Alle burde sjekke dem ut på deres Myspace.

Jeg så W.A.S.P.Glassheim på mandag. Det var fult med folk selv om det var på en mandag, men hva annet kan man forvente når W.A.S.P. spiller. Oppvarmingsbandet var svenske hard rockebandet Badmouth. De har et nytt album ute, som jeg har kjøpt, men ikke hørt på. Det heter Heavy Metal Parking Lot, og ut i fra låtene de spilte, så tror jeg det er et bra album.
Når det kom til selveste W.A.S.P. konserten, så var de bra som alltid. Ingen effekter eller videoskjerm denne gangen, bare dem på scenen mens de spilte låtene sine. Ofte er det som fungerer best. Det er ikke akkurat noen hemmelighet at Blackie Lawless er kristen, så jeg var ikke noen stor overraskelse at gikk in i bønn rett for ekstranummeret og ba for de som døde på Utøya. Jeg verdsetter at han bryr seg, men det hadde vært fint om han droppet dette kristentullet og helle spilte Animal (Fuck Like a Beast) igjen.
Også verdt å nevne at puddelrockeveteranene Pretty Boy Floyd spille der lørdag. Ikke metal, men det var uansett ganske kult.

Nå over til metal musikkvideoer.

The Prophecy²³ - From the Basement to the Pit

Death SS - Where Have You Gone?

Diamond Head - Helpless

0 Comments: